الأربعاء، 30 يناير 2019

مين بعدها يواسيك.... ✍حنان أبوزيد

مين بعدها يواسيك....
بنت قلبك راحت خلاص
ومش هترجع من تاني ليك
اعتبرها من الدنيا ماتت
ومش هتسمع طيفها يناجيك
هتلاقيها مجرد ذكرى كانت
و لا هتشوف حنانها ليك
خلاص نسيت حبك ليها
اللي كان مدفي قلبك
قبل عينيك
بس انت روحها و عينيها
وكل حاجة حلوة في حياتها
كانت بتشوفها بس فيك
وبتعمل كل حاجة تراضيك
لا مستنية رد منك
ولا احسان من إيديك
هي راحت بعيد.. بعيد
ولا تقدر ترجع تاني ليك
كنت دنيتها الجميلة
اللي بتشوفها بعينيك
ولما كنت تتوجع ولا تتألم
تحس بيك من غير متتكلم
كانت دايما حبيبتك وروحها
تطوف زي الملاك حواليك
كانت تلازمك زي ظلك 
لو هتنسى حبها وخوفها عليك
يبقى هي هتعيش من تاني ليه
كنت ابنها وابوها وحبيبها
وجوا قلبها وعينها تخبيك
كل الكون في عينيها فرحة
لما تشوف ضحكة عينيك
بس كانت فاكراك سندها
وحبيبها اللي يشد عودها
ووقت شدتها تلاقيك
ولما تبعد عنها زي طفلة
كانت بسرعة باللهفة تناديك
لما تغلط ولا تخطأ كانت
بالحب مسامحة ليك
ليه غدرت بيها وهي
حلم عمرك وملك ايديك
دي كانت عايشة بس
تحلم بكل حلو ليك
خلاص راحت ومبئتش
تحلم من تاني بيك
مش كنت عايزها تبعد
ودايما معاها تتكبر وتعند
اهي بعدت ومش هترازيك
كانت حاجة حلوة ونعمة
ليه محافظتش يوم عليها
وقسوتك وعندك ضيعوها
تاني من بين ايديك
ولو يوم افتكرت بس عينيها
ولا جت بخاطرك وحلمت بيها
هتقوم من حلمك ملهوف عليها
لما تشوفها في حلمك بتصرخ
من ألم بعدك وفراقها ليك
وتلمح نزيف وجعها
والخوف مالي عينيها بيناديك
هتلاقي ساعتها حلمك كابوس
واتعلمت من غيرها ما تسويش
وانك بدون ضمتها ليك هشيش
وهتجري بسرعة عشان تراضيها
هتلف مكانك تتلخبط زي التروس
هتلاقي روحك تايهة بتناديها
وده أعظم درس من الدروس
لما تعرف انها كانت كل دنيتك
وكل شئ بالكون محسوس
فاكر كلمتك ليها..
يا (فرحة عمري)
كنت دايما بيها تناديها
أه كانت بنت قلبك وفرحة عمرك
بس النهاردة مش هتلاقيها
واللي فاضل منها بس صوتها
تسمعه بينده عليك زي طيفها
هي خلاص بقت ذكرى.. ولا فكرة
تقابلها في العمر صدفة ولا مرة
وهتعرف بعد ما يفوت أوانها
انك خسرت ساعتها حنانها
وأن حبها ده كان عملة نادرة
ولو هترجع ألة الزمن طريقها
عشان بس ترجعها ليك..
هتعرف انها كانت معاك رحيمة
وانها كانت عليك كتيرة..
بس خلاص بعدت بعيد
زي سحابة ولا غيمة
و راحت للأبد من بين ايدك
ومفيش حد بعدها يواسيك.
#حنان_أبو_زيد

طيف الحب.... ✍ حنان أبوزيد

أيا طيف الحب
منحتني سلاماً
في شدة الحرب
✍#حنان_أبو_زيد

الأحد، 27 يناير 2019

بائع الهوى.... ✍ حنان أبوزيد

يا بائعاً لميثاق الحب بعدما
أذقتني من كأس الألم علقما
خُبثت بطيب قلبي متقمصا
مكر العابد بعذب حديثه تكلما
أيا تُرى شح الحب بقلبك متكتما !
أم أن صيد الحرائر لديك غاية ربما 
فكان قرار الفراق من الأقدار وقتما
مزقت جنين الهوى وبالغش قد نما
فألقيت به بيم الحزن والجوي
ليصارع الأمواج وحيداً محطما
تعاصفه رياح عصماء بالعراء دونما
حصناً يصونه ولا مجدافاً بيدهِ يُعوْما
كطفلُ داهمته كل الشكايا حينما
آل الى غربةٍ من الأقربُ وتيتما
فأصبح عقد الجفاء والصدود مبرما
مع الغدرِ بلا شفقة لضعفهِ ولا ترحما
فكان الخداع مقنعاً بحب زائف مبهما
من ذا الذي حفظ ميثاق الهوى تكرما؟!
ومن ذا الذي مزق عهد الغرام وأجرما؟!
صبغ الحزنُ ليلي بالسواد المُظلمَ
فما عاد للأفلاك نجماً ساطعاً مُلهما
تباً لبائع الهوى يتسلى بصيدهِ بئسما
اليوم أصبح الحبيب للقلب مُحرما
✍#حنان_أبوزيد

السبت، 26 يناير 2019

جزء من قصيدة( قسماً بالذي خلق ) ✍ حنان أبوزيد

قسماً بالذي خلق.......
بإسم الذي أبدع وصور وخلق
وطمئن فؤادي بنور عشقٍ برق 
ومسح دمعي الذي ذاب كالودق
وجعل دِفْءٌ هواكَ لقلبي قَد سَبَقْ
أني ذُقْتُ حُبَّكَ وطابَ لي الغرق 
فأنَا وأنتَ عاشقان لنَا الوداد والأَلَقْ
دونت عشقي وكتبته على الورَقْ 
وقد ضممتك بينَ الوتين والحَدَقْ
فأرَاَكَ سِحْرُ في روحي تَجَلَّى وانطَلَقْ 
قد تمنيت رؤاك، وأنتَ أغلَّى ما خَلَقْ
✍#حنان_أبو_زيد

عاشقة للحب.... حنان أبوزيد

ها أنا عاشقة للحب ولن أكتفي
نعم قد باعني رفيقاً ظنته وفي
وقد صرخ صمت المدى بمعطفي
وتلعثمت أبيات القصيد بأحرفي
ولكنني سأظل أوفى من أي وفي
#حنان_أبوزيد..

الأحد، 20 يناير 2019

مشاركة مميزة

قوافي همساتي (من أنت) للأديبة د. حنان أبو زيد

أنا الـمـعرفـة ومـتـاهة الـجهـل***أنا الـحـكمـة فـي جُـنْة الـعقـل أنا الـحياة مـن ضـياء اشـتعـل***أنا الـمـوتُ مـن ظـلام مُـفتعـل أنا الـلـ...